Spelunky is een 2D adventure platformer waarin de levels steeds veranderen. Dit is ook eigenlijk meteen het verhaal. Je bent een avonturier die een verhaal hoort over een grot met veel schatten, maar ook met een keer zijde. Zo is de grot nooit hetzelfde en wordt je regelmatig verslagen en begin je weer aan de start van de grot. Level 1-1, waar je regelmatig terugkeert, zal dus nooit hetzelfde zijn. Daar kom je snel genoeg achter nadat je menigmaal dood bent gegaan, want dat ga je in dit spel vaak. Maar dat voelt positief frustrerend aan. Zo blijf je spelen ook al zeg je tegen jezelf dat dit de laatste keer is van de avond. Je gaat gewoon door.
Nooit meer hetzelfde
De levels veranderen iedere keer. Ze lijken soms wat op elkaar, maar ik heb nog nooit hetzelfde level gehad. Ook als je voor de 30ste keer aan level 1-1 begint kom je soms nog dingen tegen die compleet nieuw voor je zijn. Zo kwam ik op een gegeven moment een grafkist tegen en een man die twee schatten bewaakte met een shotgun. Die had ik nog niet eerder gezien. Maar ook als je verder komt, kom je steeds andere dingen tegen. Nieuwe monsters, grotere schatten en nieuwe items om het afdalen in de grot makkelijker te maken. Iedere level is op zich maar heel kort. Zo zijn de levels ongeveer 100 bij 100 vierkante vakken. Je start bij een deur bovenaan in het level, en probeert deze zelfde doorgang ook beneden in het level te vinden. Iedere keer als je een level haalt, kruip je 100 meter dieper de grot in. Om zo steeds dichterbij ...... te komen.
Level 1-1, of 1-2 of een ander, want ik herken het niet |
Nooit meer hetzelfde
De levels veranderen iedere keer. Ze lijken soms wat op elkaar, maar ik heb nog nooit hetzelfde level gehad. Ook als je voor de 30ste keer aan level 1-1 begint kom je soms nog dingen tegen die compleet nieuw voor je zijn. Zo kwam ik op een gegeven moment een grafkist tegen en een man die twee schatten bewaakte met een shotgun. Die had ik nog niet eerder gezien. Maar ook als je verder komt, kom je steeds andere dingen tegen. Nieuwe monsters, grotere schatten en nieuwe items om het afdalen in de grot makkelijker te maken. Iedere level is op zich maar heel kort. Zo zijn de levels ongeveer 100 bij 100 vierkante vakken. Je start bij een deur bovenaan in het level, en probeert deze zelfde doorgang ook beneden in het level te vinden. Iedere keer als je een level haalt, kruip je 100 meter dieper de grot in. Om zo steeds dichterbij ...... te komen.
De gameplay bestaat uit het afdalen van levels, het vooruit denken voor mogelijk valstrikken, het verslaan van vijanden en het zoeken naar schatten. De besturing is soepel en kan heel snel zijn. Zo speel ik het spel met bijna altijd de sprintknop ingeduwd. Ik jaag echt door de levels heen, maar loop daardoor ook te vaak onnodig schade op. Als ik het iets rustiger aanpak kom ik vaak net iets verder, maar zelfs dan maak ik nog onnodige fouten. Zo val ik de vijanden te laat aan met mijn zweep of spring ik weer in een pijlen schieter. Er zijn altijd een paar wegen die naar het einde leiden, maar de kunst is om zo min mogelijk schade te krijgen en dus de veiligste gangen te kiezen. Ook kan je een aantal blokken weg blazen door bommen te gebruiken en nieuwe paden te creƫren. Dit werkt goed en handig, maar ik merkte dat ik al snel door mijn bommen heen was als ik deze tactiek hanteerde.
Genoeg keuzes in dit kleine spel
De game is op zijn best als je in gevecht bent met jezelf. Als je weer eens tegen jezelf zegt, nu ga ik het halen. Vervolgens faal je weer onnoemelijk hard, maar daarna ga je toch weer verder. Proberen zo goed mogelijk beneden te komen, en als je geluk hebt met nog zo veel mogelijk geld ook. Geld verzamelen doe je voornamelijk om spullen te kunnen kopen bij ondergrondse shops. Maar als je GTA gevoel hoog is kan je de winkeleigenaar ook opblazen en daarna zijn items jatten. Pas alleen op dat het niet fout gaat, want dan heb je een hijgende vent met een hagelschieter achter je aan.
Spelunky is een klein spel en door een indie-studio gemaakt. Ik heb het spel zowel op de Playstation 3 als op de PS Vita gespeeld en kan een ding met zekerheid concluderen. Spelunky is gemaakt voor de Vita. Het spel start razend snel op en je legt het zo weer weg. Je zit meteen in de actie en je kan het overal spelen. Dit is de ultieme moderne handheld game. Niet groot, maar wel erg diep en je kunt het blijven spelen. De besturing is heel erg aangenaam. Wat ik wil, dat doet het character in het spel. En dat is precies wat je wil van een besturing.
Daarnaast ziet Spelunky er ook nog eens ontzettend leuk uit. Het heeft een eigen stijl waarin alles behoorlijk cute oogt. Pas als je verder in het spel komt zie je pas vijanden die je niet eerst wilt aaien voordat je hun hoofd inslaat met je zweep. De grafische stijl helpt het spel, door het nog meer charme te geven.
Conclusie:
Spelunky is een geweldig spel. Helemaal als handheld-game. Je pakt het snel op en je kan het ook zo weer wegleggen als dit echt moet. De besturing is doet precies wat je in gedachte hebt en het tempo zit er lekker in. De grafische stijl is onderscheidend en ziet er mooi uit. Verder valt er genoeg te beleven in dit spel en is er genoeg ruimte om eigen keuzes te maken. Het spel bestaat misschien maar uit een paar handelingen, maar deze zijn zo goed uitgewerkt dat het aanvoelt als een volledig spel. Met Spelunky ben je weken zoet, gewoon weg omdat je jezelf steeds probeert te verbeteren en de levels nooit hetzelfde aanvoelen. Dit spel moet je spelen als je een PS Vita hebt, en dit spel kan ik je ook ten zeerste aanraden als je een pc, Xbox 360 of Playstation 3 hebt.
Ik geeft dit spel een: Morgan Freeman (pc, Xbox 360 en Playstation 3)
En speciaal voor de Vita versie: Brad Pitt
Ik geef bij de beoordeling van spellen geen cijfer, maar de naam van een acteur. De kwaliteit van hun werk vind ik dan te vergelijken met de game. Hieronder leg ik de schaal uit en met welke score en mening ze te vergelijken zijn.
Hugh Jackman: Brengt geen emoties over en zorgt ervoor dat ik me hardop ga afvragen waarom ik mijn tijd hiermee aan het verdoen ben. Zeer en zeer slecht (0-2)
Paul Walker: Je vraagt je iedere keer af wat doet hij. Alles wat hij doet is nietszeggend zijn en verdwijnen als de grote namen er aan komen. Zal nooit een echte indruk maken, maar het kan altijd slechter. Toch krijg je wel spijt dat je ermee begonnen bent.
Tom Cruise: Alles je door alles heen kijkt zie je toch iedere keer gewoon een klein ventje (5)
Arnold Schwarzenegger: Voelt vaak een beetje vreemd aan, maar zorgt altijd een paar van die momenten die voor voldoening zorgen. Heeft niet de hoogste grafische eisen, maar zorgt voor ruim voldoende vermaak. (6-7)
Morgan Freeman: Alles is meteen duidelijk en anders wordt het wel goed uitgelegd. Zorgt voor genoeg vermaak voor op de lange termijn, maar heeft het net niet in zich om met twee handen naar perfectie te grijpen. (8-9)
Brad Pitt: Visuele perfectie, een verhaal dat je eeuwig zal raken en instaat om perfectie te simuleren. Maakt een diepe indruk en is een entertainment productie die je niet meer loslaat. (10)
Sneeuwwereld |
De game is op zijn best als je in gevecht bent met jezelf. Als je weer eens tegen jezelf zegt, nu ga ik het halen. Vervolgens faal je weer onnoemelijk hard, maar daarna ga je toch weer verder. Proberen zo goed mogelijk beneden te komen, en als je geluk hebt met nog zo veel mogelijk geld ook. Geld verzamelen doe je voornamelijk om spullen te kunnen kopen bij ondergrondse shops. Maar als je GTA gevoel hoog is kan je de winkeleigenaar ook opblazen en daarna zijn items jatten. Pas alleen op dat het niet fout gaat, want dan heb je een hijgende vent met een hagelschieter achter je aan.
Spelunky is een klein spel en door een indie-studio gemaakt. Ik heb het spel zowel op de Playstation 3 als op de PS Vita gespeeld en kan een ding met zekerheid concluderen. Spelunky is gemaakt voor de Vita. Het spel start razend snel op en je legt het zo weer weg. Je zit meteen in de actie en je kan het overal spelen. Dit is de ultieme moderne handheld game. Niet groot, maar wel erg diep en je kunt het blijven spelen. De besturing is heel erg aangenaam. Wat ik wil, dat doet het character in het spel. En dat is precies wat je wil van een besturing.
Lieve vleermuizen, die dood moeten! |
Daarnaast ziet Spelunky er ook nog eens ontzettend leuk uit. Het heeft een eigen stijl waarin alles behoorlijk cute oogt. Pas als je verder in het spel komt zie je pas vijanden die je niet eerst wilt aaien voordat je hun hoofd inslaat met je zweep. De grafische stijl helpt het spel, door het nog meer charme te geven.
Conclusie:
Spelunky is een geweldig spel. Helemaal als handheld-game. Je pakt het snel op en je kan het ook zo weer wegleggen als dit echt moet. De besturing is doet precies wat je in gedachte hebt en het tempo zit er lekker in. De grafische stijl is onderscheidend en ziet er mooi uit. Verder valt er genoeg te beleven in dit spel en is er genoeg ruimte om eigen keuzes te maken. Het spel bestaat misschien maar uit een paar handelingen, maar deze zijn zo goed uitgewerkt dat het aanvoelt als een volledig spel. Met Spelunky ben je weken zoet, gewoon weg omdat je jezelf steeds probeert te verbeteren en de levels nooit hetzelfde aanvoelen. Dit spel moet je spelen als je een PS Vita hebt, en dit spel kan ik je ook ten zeerste aanraden als je een pc, Xbox 360 of Playstation 3 hebt.
Ik geeft dit spel een: Morgan Freeman (pc, Xbox 360 en Playstation 3)
En speciaal voor de Vita versie: Brad Pitt
Hugh Jackman: Brengt geen emoties over en zorgt ervoor dat ik me hardop ga afvragen waarom ik mijn tijd hiermee aan het verdoen ben. Zeer en zeer slecht (0-2)
Paul Walker: Je vraagt je iedere keer af wat doet hij. Alles wat hij doet is nietszeggend zijn en verdwijnen als de grote namen er aan komen. Zal nooit een echte indruk maken, maar het kan altijd slechter. Toch krijg je wel spijt dat je ermee begonnen bent.
Tom Cruise: Alles je door alles heen kijkt zie je toch iedere keer gewoon een klein ventje (5)
Arnold Schwarzenegger: Voelt vaak een beetje vreemd aan, maar zorgt altijd een paar van die momenten die voor voldoening zorgen. Heeft niet de hoogste grafische eisen, maar zorgt voor ruim voldoende vermaak. (6-7)
Morgan Freeman: Alles is meteen duidelijk en anders wordt het wel goed uitgelegd. Zorgt voor genoeg vermaak voor op de lange termijn, maar heeft het net niet in zich om met twee handen naar perfectie te grijpen. (8-9)
Brad Pitt: Visuele perfectie, een verhaal dat je eeuwig zal raken en instaat om perfectie te simuleren. Maakt een diepe indruk en is een entertainment productie die je niet meer loslaat. (10)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten