zaterdag 5 oktober 2013

Column - Zwart scenario voor de Xbox One

Microsoft's Director of Product Planning heeft verteld dat de gegevens die Kinect ophaalt niet gebruikt zullen worden voor advertentie doeleinden. Hij geeft aan dat ze met belangrijkere en interessantere zaken bezig zijn. Hij sluit echter niet uit dat het in de toekomst kan gebeuren, wel zegt hij daarover dat mensen er over ingelicht zullen worden. Maar waarom moeten de Kinect gegevens verzameld worden door Microsoft. Waarom willen ze alle data hebben die het apparaat registreert?

Microsoft stond al onder druk omdat ze gegevens door gespeeld hadden aan de Amerikaanse overheid. Hier wordt echter geen woord over gezegd. Microsoft wil Kinect zoveel mogelijk verplichten zodat iedereen gebruik gaat maken van Skype. Hiermee is het mogelijk om met andere contacten te bellen of videochatten. Maar is de verplichting wel verstandig. De kritiek is in ieder geval nog niet weg. Ik denk dat de Amerikaanse overheid wel staat te springen om een camera in iedere huiskamer te hebben. En nu half Amerika thuis zit kunnen ze ook meteen de informatie verkopen aan bedrijven om de economie er weer een beetje boven op te helpen.

Veiligheid boven vrijheid? PRISM!

De kans bestaat dat Microsoft dus gewoon Kinect wil gebruiken voor advertenties. Dit doen ze dan via een update. Als je daar niet mee akkoord gaat dan werkt Kinect niet meer, want ieder systeem moet tegenwoordig up-to-date zijn. Het eerste ontwerp van de Xbox One zou het niet meer doen, na de terugdraai van de voorwaarden moet de console wel zonder camera werken. Maar wij weten allemaal dat Microsoft dit weer net zo goed terug kan draaien. Ze kunnen je dus eigenlijk verplichten akkoord te gaan om je informatie te delen voor commerciële doeleinden.  Want als ze dit allemaal uitvoeren, dan ben je verplicht te updaten of je console is niet meer te gebruiken. Het is misschien een beetje doemdenken, maar het zou allemaal kunnen gebeuren. Er een keer rustig over nadenken is nooit slecht.

Kinect is watching you!
Dit zijn de slechtste scenario's die er ongeveer bestaan. In ieder huis een camera terwijl de Amerikaanse regering mee kijkt en alle bedrijven hebben je gegevens en sturen je stuk voor stuk reclame waar je niet op zit te wachten. Zover zal het echt niet lopen. Wel vind ik het raar dat deze situatie kan bedenken als ik alleen maar bezig ben over een console. Hij moet gewoon videogames afspelen en meer niet. Wanneer zijn we eindelijk zover dat we die logica weer gaan snappen.

Review - Grand Theft Auto Online

2 weken na de release van het snelst verkopen de spel ooit, konden we pas in de multiplayer. Veel problemen deden zich voor, maar de laatste dagen acht ik het product speelbaar. Maar wat ik ervan vind, dat zal ik hier toelichten.

Grand Theft Auto Online start je op door naar het vierde vakje te gaan in het personage menu. Dit is dan nog een leeg veld, maar daar komt meteen verandering in als je de multiplayer start. Je begint namelijk met het maken van een personage. Erg veel valt er niet te kiezen en manier waarop het personage tot stand komt voelt ook raar aan. Zo bepaal je eerst hoe zijn ouders en grootouders eruit zien, waarna je daarna het resultaat van jezelf te zien krijgt. Hier valt weinig in te veranderen en het is moeilijk om het personage te krijgen dat je echt wilt hebben. Bij de vaardigheden geldt ook weer hetzelfde. Je kan variabelen bepalen, maar de echte uitkomst is iedere keer net niet waar je op zit te wachten. Als laatste kan je nog een baard, kapsel of hoed toevoegen. Je personage is af en dan gaat de multiplayer echt beginnen.

Esthetisch parachute springen

Zo is er eerst een tutorial. Deze wordt wel op een verhalende manier gebracht, waardoor je wel het gevoel krijgt dat je een hoge piet kan gaan worden in het criminele circuit van Los Santos. Zo wordt je door Lamar aangestuurd om een paar kleine opdrachten te doen, die je duidelijk maken wat er allemaal te doen is in het spel. Tegen de tijd dat je ongeveer level vier hebt bereikt als karakter, dan pas kun je echt zelf aan de slag. De opties die je dan krijgt zijn niet niks. Zo zijn er activiteiten die je in de stad kan doen. Denk hierbij aan het overvallen van winkels, andere spelers afmaken, politie kwijtraken, wapens kopen, auto's stelen of rare stunts uithalen met meerdere personen. Het is leuk dat je nu alle gekkigheid samen met andere kan doen in de open wereld. Naast de open wereld heb je ook nog evenementen. Op iedere straat hoek vindt je deze, maar je kan ook kiezen voor een snel potje.

De activiteiten die je kan doen in het begin zijn Deathmatch, Racen en Missies. Je gaat dan eerst een lobby in waar alle spelers worden geladen en daarna begint het spel. Na het worden de beloningen uitgedeeld. Dit is in de vorm van geld en reputatie. Met geld koop je dingen. Logisch! En met reputatie speel je dingen vrij, die je daarna kan kopen. Naast spullen om te kopen komen er als je verder levelt extra evenementen. Zo kan je rond level 11 parachute missies spelen, of krijg je een telefoontje dat je een bepaalde auto moet zoeken voor een bajesklant. Er valt al heel snel, heel veel te doen. De keuze is echt enorm.



Er is meer keuze dan in de singleplayer. Zo zijn er veel meer gebouwen die je kunt kopen. Let op! Je kan maar één gebouw bezitten! Ook valt er veel meer aan het personage aan te passen en aan je wapen. De keuzes zijn bijna niet bij te houden. En dat is waar het spel soms te moeilijk wordt. Niet om het te spelen, maar wel om het overzicht te houden. Zo vergeet ik de hele tijd dat ik parachute missies kan doen. Ook moet je goed opletten na een evenement. Daarna krijg je de keuze om een ander evenement te doen, maar dit hoeft niet hetzelfde te zijn. Zo kan het zijn dat je na een potje Deathmatch, meteen daarna in een Race terecht komt.

Ook de levels zijn heel gevarieerd. Zo heb je races door de bergen, over het strand of juist door de stad. Dit kan dan weer met hele snelle auto's, vrachtwagens of fietsen. Bij Deathmatch speel je rond twee villa's, op een grote fabriek of rond de trailers van de soortgenoten van Trevor. Ook hier is veel variatie, maar dit zorgt ook meteen dat je soms hele snelle potjes hebt, maar soms ook hele trage waar iedereen achter een muurtje ligt te wachten tot iemand het lef heeft om wel een stap te zetten. Ja, het moge duidelijk zijn, ik ben een fan van snelle potjes.

Race in supercars is leuk

GTA Online is erg leuk. Je kan er heel veel, alleen al in de vrije modus kan je genoeg doen. Helemaal leuk is  het als je met z'n tweeën lekker gek aan het doen bent, dan komt het Online helemaal tot zijn recht. Dit is dan ook wat ik van Grand Theft Auto Online verwachtte. Lekker met vrienden vrachtwagen van de berg af rijden. Daarnaast is het ook heel leuk om het alleen te spelen. Als er geen vrienden zijn om even mee te doen is er meer dan genoeg content om je 120 levels zoet te houden. De wachttijden tussen potjes duurt soms lang, maar door de grote wereld is die tijd wel te rechtvaardigen.  Door deze opzet kan jezelf kiezen of je een co-op spel speelt of een competitieve multiplayer. Door alle keuzes is het soms moeilijk te om te weten wat je kunt doen, maar de leukste opties krijg je altijd wel gevonden. Daarom vergeef ik alle opstart problemen en de wachttijd van twee weken, en zou ik zeggen dat iedereen zich wel op een manier erg kan vermaken met deze multiplayer.

vrijdag 4 oktober 2013

Het grootste indie spel ooit gemaakt, heeft scherpe randjes: Minecraft

Al meer dan 12.000.000 verkocht en dat alleen op pc en Mac. Releases op Android, IOS en Xbox 360. Daarnaast komt het dit jaar nog naar de Playstation 4 en Xbox One, en mag je het spel in de toekomst nog verwachten op de PS Vita en de Playstation 3. Het spel werd oorspronkelijk door één persoon ontwikkeld in Java. De maker van het spel draagt de naam Markus 'Notch' Persson.

Één man als basis
Het spel kwam als Alpha-versie uit op 17 mei 2009. Hier zat de kern gameplay al in. Het plaatsen van blokken of het weghalen hier van. Bij de release van de Alpha was Notch de enige die hier aan werkte. Vandaag de dag wordt het spel door zijn bedrijf Mojang bijgehouden en ge-update. Die studio bestaat inmiddels al uit 30 man. Na een aantal updates vond de officiële release ruim twee jaar later plaats, op 17 november 2011. Minecraft was bij de release te koop voor 20 euro en werd tal van keren van extra content voorzien. Het is vandaag nog steeds te koop voor 20 euro en is completer dan ooit. Daarnaast is er net als bij World of Warcraft een speciale South Park aflevering voor gemaakt. En dat voor een spel waar geen grote uitgever achter zit.

Een simpel idee, maar een geweldige uitvoering

Bouwsteen voor succes
Minecraft is een van de grootste spellen ooit. En dat terwijl het door één Zweedse kerel is ontworpen. Inmiddels heeft het spel al meer dan €240.000.000,-- omgezet, en met de toekomstige release zal dit aantal alleen maar toenemen. Minecraft heeft omgezet dan Grand Theft Auto V heeft gekost om te produceren! Minecraft draait puur om de gameplay. Het heeft een leuke grafische stijl en de geluiden het een nostalgisch karakter, maar het gaat echt om het de manier van spelen. Je kan kiezen of je wil overleven in de wereld of dat je gewoon iets wilt gaan bouwen. Later werd de optie om avonturen te maken en beleven toegevoegd.

Het succes maken we zelf
In Minecraft is inmiddels alles wat de moeite waard is nagebouwd. Zo kan je inmiddels Star Wars, de Middeleeuwen, tropische eilanden en zelfs heel Engeland in het spel tegenkomen als je de juiste maps download. En dit is waarom Minecraft zo groot is geworden. Het ging viraal. Mensen zagen de mooiste bouwwerken en de leuke manier waarop ze tot stand kwamen, en wilde dit graag zelf ervaren. Ook kon je samen in de multiplayer de mooiste levels maken. Iedereen kon iets maken en dit delen via het internet. De video's overstroomde Youtube en iedereen ging het spelen. Samenwerken of juist tegen elkaar, het kon allemaal.

Alles bestaat nu als kubus

Vrijheid Blijheid!
Minecraft kent niet echt regels. Ja, je kunt niet met alles een boom omhakken! Maar er werd ook niet verteld wat je wel en niet moest doen. Okee, dan ging je misschien maar een keer dood. Je kwam gewoon weer terug en kon verder werken aan je avontuur. In de creatieve modus kan je helemaal niet dood en heb je alles ter beschikking, je bent vrij om te doen en laten wat je wil. Inmiddels is er wel een handleiding om personen vooruit te helpen, maar is gewoon leuk om dit allemaal zelf te kunnen ontdekken.



Groter dan de grote jongens
Minecraft is nog lang niet klaar en er zullen nog vele extra's volgen. Wie weet welke records er nog gaan sneuvelen door dit kleine grote spel. Een Zweedse jongen, met een goed idee. Dat is alles wat er nodig was om groter te worden dan spellen zoals Killzone, Forza of SimCity. Ik ben benieuwd of er ooit een volgende Minecraft komt, dan bedoel ik geen vervolg. Ik bedoel dan het fenomeen. Tot die tijd blijven wij gekleurde blokken stapelen in een wereld geregeerd door het kubisme, gewoon om dat het (vier)kan(t)!




Het nieuws van de dag: GTA Online en heel veel Assassin's Creed

Grand Theft Auto Online krijgt vandaag tweede patch
De multiplayer heeft 3 dagen na de release al een tweede patch gekregen. Op de Playstation is hij al te downloaden, op de Xbox wordt hij nog verwacht. Deze patch moet er voor zorgen dat de multiplayer, die nogal wat problemen kent, soepeler moet draaien. Zo zijn er nu al een groot aantal mensen die nu wel op de server terecht kunnen. Een groot aantal fouten, vooral op de Playstation, zijn recht gezet.

Niet kijken naar die coole explosie

Terraria 2 ligt op de tekentafel
Vandaag heeft de maker van Terraria, Andrew Sprinks, bekend gemaakt dat hij is begonnen aan het concept van Terraria 2. Hoewel het eerste deel ook nog ondersteunt wordt en we nog nieuwe dingen mogen verwachten voor het spel, is de brainstorm voor het vervolg begonnen. Een idee is om een oneindige wereld te maken. Maar voor het zover is kunnen we eerst nog een echt einde voor het eerste deel verwachten als we de geruchten mogen geloven.

Ubisoft bundelt alle console delen van Assassin's Creed
Assassin's Creed: Heritage Collection zo gaat de collectie heten. Deze bevat vijf spellen, namelijk: Assassin's Creed, Assissin's Creed 2 - GOTY edition, Assassin's Creed: Brotherhood, Assassin's Creed: Revelations en Assassin's Creed 3. Dat is een hele hoop sluipmoordenaars bij elkaar. De collectie komt 8 november naar pc, Ps3 en Xbox 360. Assassin's Creed IV: Black Flag komt ook nog uit dit jaar. Dus verstop je maar, voor dat de game je te pakken heeft.

De vormgeving van de doos

Eerste hands-on met Playstation 4 en Xbox One in Nederland
Dit weekend vindt Firstlook plaats. Hier worden voor het eerst de Playstation 4 en de Xbox One speelbaar voor de Nederlandse consument. Dit is dus jouw kans om de volgende generatie te begroeten. Firstlook zal verder nagenoeg al het game geweld van dit najaar in huis hebben. Zo zijn ook Nintendo, EA en Activision aanwezig op deze Nederlandse gamebeurs.

De Releases van de maand oktober: Pokèmon en Batman: Arkham Origins

Een nieuwe maand, een nieuwe lijst vol spellen die we kunnen verwachten. Hier zijn de meest noemenswaardige spellen voor de echte gamer. Deze maand veel sport.

4 oktober
NBA 2K14 (Ps3, Xbox 360 en pc)
Formule 1 2013 (Ps3, Xbox 360 en pc)

11 oktober
Beyond: Two Souls (Ps3 Exclusive)

Ellen Paige ingame

12 oktober
Pokèmon X (3DS Exclusive)
Pokèmon Y (3DS Exclusive)

18 oktober
Sonic: Lost Worlds (3DS en WiiU)
Skylanders: Swap Force (3DS, WiiU, Ps3 en Xbox 360)

25 oktober
Spellforce 2: Demons of the Past (pc)
Fifa 14 Manager (pc)
Batman: Arkham Origins (Ps3, Xbox 360, WiiU en pc)
Batman: Arkham Origins - Blackgate (PS Vita en 3DS)

Niet Ben Affleck

29 oktober
Angry Birds Star Wars (Xbox 360, Ps3, 3DS, Wii en WiiU)

31 oktober
Football manager 2014 (pc)
Football manager classic 2014 (PS Vita)


Extra info:
Beyond: Two Souls is een nieuw spel van maker David Cage. Hij staat erom bekend dat hij veel filmische games maakt. Dit keer heeft hij voor zijn spel twee triple-A acteurs aan weten te trekken. Zo zitten Ellen Paige en William Dafoe in dit entertainment product.

Pokèmon X en Y zijn de nieuwste installaties van de bekende Japanse monstervang serie. In deze serie zitten zowel nieuwe Pokèmon als oude bekende. Nieuw is dat de oude Pokèmon, verder kunnen evolueren naar zogeheten Final Form.

Batman: Arkham Origins is het derde spel in de serie ons iedere keer weet te verrassen met de hoge kwaliteit. Dit keer komt er ook een aparte versie naar de handheld. Hier is het spel 2,5D. Dat houdt in dat de omgevingen 3D lijken, maar dat je alleen maar naar links en rechts kan bewegen.

2,5D in werking


donderdag 3 oktober 2013

Video - Grand Theft Auto Online

Gisteren heb ik voor het eerst Grand Theft Auto Online kunnen proberen. De servers lieten mij binnen en ik kon aan de slag. Het begint met een tutorial en een klein verhaal, maar daarna kan je je weg als draaideur crimineel weer volop in de stijgers zetten. Beleef mijn avonturen mee in de volgende video.


Grand Theft Auto Online kan tot 16 spelers in een map aan. De wereld is dezelfde als in GTA V, je begint alleen met een eigen gemaakt personage. De hoofdrol spelers uit de singleplayer zijn nu onbelangrijk. Dit keer ga je zelf naam maken op de straten van Los Santos.

Het nieuws van de dag: Bad Company en Grand Theft Auto Online

Battlefield Bad Company serie is met vakantie
Dice heeft aangegeven dat het team achter de Bad Company-serie op vakantie is, spreekwoordelijk dan. Ze zijn nu bezig met Battlefield 4, Mirror's Edge 2 en Star Wars: Battlefront. Dice geeft aan dat ze er nu niet mee bezig zijn maar dat we deze zeker in de toekomst mogen verwachten.

Battlefield: Bad Company gaat een comeback maken ps4 ps3 nieuws
Een blije handgranaat

Grand Theft Auto Online stopt tijdelijk met microtransacties
Door de problemen die Grand Theft Auto Online op dit moment kent stopt Rockstar tijdelijk met de microtransacties. Hierdoor zijn spelers niet meer instaat om hun digitale portemonnee bij te vullen met echt geld. Zodra de problemen zijn aangepakt door Rockstar kunnen mensen hun zuur verdiende geld weer kwijt in het spel.

Nieuwe Deus Ex in ontwikkeling voor de Next Gen
Na het laten zien van een van de eerste concepten van de nieuwe Deus Ex heeft Eidos ook meteen laten weten dat het spel naar de Next Gen consoles en de pc komt. Dit deel maakt uit van het Deus Ex: Universe wat dat verder inhoudt is niet helemaal bekend.

Eerste concept art Deus Ex

Naughty Dog liet Jak & Daxter liggen voor The Last of Us
Tijdens The International Game Developers Association vertelde een spreker van Naughty Dog dat ze eerst bezig waren met het maken Jak IV, maar dat ze toen zijn over gestapt naar The Last of Us. Hij vertelde helaas niet of ze er nu mee verder zijn gegaan of dat het product nog steeds aan de linkerkant ligt.

Capcom Europa gaat halveren
Het is crisis, zo beginnen we in deze dagen een slecht nieuws bericht. Vandaag hebben we weer z'n nieuwtje. Capcom Europa gaat de helft van haar werknemers ontslaan. Dit komt vermoedelijk door de slechte verkoop van Resident Evil 6 en DmC: Devil May Cry. Dit blijkt uit een report van de MCV.  Dat je hier kunt lezen

De bekendste personages van Capcom

De nieuwe MegaMan heet geen MegaMan

Keiji Inafune heeft een tijdje geleden op de site Kickstart een project geplaatst waar hij financierders voor nodig had. Hij had een plan gemaakt en een concept geplaatst van zijn idee voor een nieuwe game. De naam van het project is Mighty No.9, en het zou een Mega Man-achtig spel gaan worden. De eerste artworks deden echter meer vermoeden dan een soort Mega Man, de kleuren en de personage leken wel erg veel op Mega Man.

Concept art, geeft een idee over hoe het spel er uit kan komen te zien

 Het verhaal gaat op dit moment dat Capcom geen nieuwe MegaMan game zag zitten, maar bedenker en maker van de games, Keiji Inafune, had wel zin om een vervolg te geven aan de serie. De rechten van het spel liggen echter bij Capcom en daardoor is een nieuw deel van de serie ondenkbaar. De Japanner was echter van mening dat de gameplay vooral de kracht van Mega Man is en niet de personages. Daarom stapt hij af van de naam en de personages en brengt hij de gameplay terug waar we in de jaren '80 en '90 zo van hielden.

In dit spel speel je Beck, bijnaam Mighty No.9. Hij is de negende robot in de serie en als enige niet geïnfecteerd door een kwaadaardig computervirus. Omdat het gebaseerd is op de jaren '80 en '90 zullen ze nog wel geen McAfee kennen en moet jij dus aan de slag. Het spel is een 2D action side-scroller waarin rennen, springen, schieten en transformeren centraal staan. Mega Man stond er om bekend dat hij krachten van zijn vijanden kon overnemen, dat kan in dit spel weer.

Mighty No.9 

Via kickstarter konden mensen meebetalen aan de ontwikkeling van het spel. Het team achter Mighty No.9 had 900.000 dollar nodig om het spel te kunnen maken. Daarnaast hadden ze ook nog een boel andere doelen als ze meer dan de negen ton zouden ophalen. Uiteindelijk heeft de kickstarter actie $3.845.170. Veel meer dan de het geld dat ze nodig hadden voor de realisatie van het project. Door deze extra sponsors komt het spel nu ook naar de pc, Playstation 4, Xbox One, Playstation 3, Wii U, 3DS, PS Vita en Xbox 360. Ook zijn er door het behalen van dit hoge bedrag extra modi en een Mac en Linux versie in de maak. Naast de gezamenlijke beloningen voor donaties, zoals extra levels, kon je ook individuele extra's verdienen met je donatie. Zo kreeg je bij een donatie van $10.000,-- een etentje met meneer Inafune, bij $2.500,-- kwam je gezicht in het spel (hopen dat Bieber niet geïnvesteerd heeft) maar ook bij kleine bedragen kreeg je al een beloning. Zo kwam voor $5,00 al je naam bij de eind credits.

De doelen van de kickstart

Keiji Inafune is een grootheid binnen de gamesontwikkeling. Zo is hij de bedenker van Mega Man en heeft hij het weten te realiseren dat Dead Rising en Dead Rising 2 tot stand kwamen. Ook was hij eindproducent van Resident Evil 4 en 5. Hij heeft zijn sporen meer dan verdiend, al is het al met de 30 delen die de Mega Man serie telt. Keiji Inafune heeft het team dat aan dit spel werkt zelf samengesteld en kan nu de financiering rond is aan de slag. Er is nog geen datum zo vroeg in de ontwikkeling van het spel, een ding is feit. Mighty No 9 komt er, dankzij de gamers

Watch_Dogs laat onze zwakheden zien in een prachtig spel

Overal zie je ze, smartphones. Als je gezellig met je vrienden opstap bent praten mensen terwijl ze op hun telefoon kijken. In de Tweede Kamer spelen mensen er spelletjes op als ze verveeld zijn en appen met hun kennissenkring. Iedereen is tegenwoordig met elkaar verbonden en er valt veel meer informatie van je te vinden via internet dan jezelf zou denken. Ubisoft zag dit tijdig in en lijkt rondom dit thema een geweldige game af te leveren.

Watch_Dogs speelt zich af Chicago. In deze open-world-action-advanture-third-person-shooter. Een erg brede categorie, waardoor we dus veel van de game kunnen verwachten. Het spel draait om de hacker Aiden Pearce en zijn avonturen in dit moderne Chicago. Zijn grootste wapen is zijn smartphone en dat is niet iets waar de overheid erg op voorbereid is. Zo kun je met je smartphone de gegevens van andere mensen stelen en kijken wie er achter de telefoon schuilt. Je krijgt zijn naam, strafblad en carrièrekeuze te zien. Natuurlijk kan Aiden veel meer met zijn beste wapen dan alleen maar mensen bespioneren zoals de Amerikaanse overheid dat ook zo goed kan. Zo beschikt hij over de mogelijkheid alle verkeerslichten op groen te zetten, kan hij beelden van beveiligingscamera's bekijken; eigenlijk kan hij alle elektrische systemen beïnvloeden. In de moderne tijd waarop als werkt met systemen en elektriciteit is kan hij iedereen uit zijn of haar comfortabele zone verwijderen. Zonder onze elektriciteit en smartphones zijn we opeens hulpeloos, en dat laat het spel in de eerste demo's ook goed merken.

Een vrouw achter het stuur?!

Deze game is erg ambitieus, zo zit er een hele dynamische en grote stad in. Zijn er verschillende voertuigen die allemaal anders aan moeten voelen en zijn de missies in tal van manieren te spelen. Zo kan je rondsluipend zonder ontdekt te worden, maar kan je ook gewoon iedereen van je aanpak overtuigen met geweld. Verder heeft het spel ook een multiplayer die helemaal past in de setting van het spel. Zo kan je iemand anders zijn spel binnen vallen en probeer je die speler te hacken zonder dat hij je door heeft. Mocht hij er achter komen, dan begint er een kat en muis spel waarbij de gehackte, de hacker probeert uit te schakelen. Een mode die echt aansluit bij de sfeer van het spel. Daarnaast ziet het Watch_Dogs er ook er mooi uit en lijkt het een kwalitatief erg goede titel te worden. Verder lijkt het spel ook een beetje kritiek te hebben op de digitaliserende samenleving, hoewel dit niet hard op wordt uitgesproken, kan ik het altijd waarderen als spellen je ook aan het denken zetten.

Op het eerste gezicht lijkt bijna alles fantastisch. Alleen vraag ik me af hoe lang je smartphone krachten leuk blijven. Is er genoeg om te doen en varieert het spel genoeg? En kan je met een creatieve geest dit spel naar een hoger niveau tillen? Gezien de tijd die het spel in zijn presentatie heeft gestoken verwacht ik dat het wel snor zit bij Watch_Dogs qua variatie. Dit spel is voor mij tot nu toe het meest vernieuwende spel dat op de Next Gen uit komt.  22 november kunnen we met het spel aan de slag. Zeker als je een pc, Xbox 360, PS3, PS4 of Xbox One bezit dan zit je gebakken.


woensdag 2 oktober 2013

Grand Theft Auto Offline

Gisteren werd Grand Theft Auto Online beschikbaar voor het wereldwijde publiek. Er werd van te voren al geroepen dat er nog genoeg problemen zouden zijn na de launch van de onlinecomponent. Dit is ook te merken. Het internet staat vol van spelers die niet online kunnen. De servers van het spel zitten overvol. Ook lees ik van veel journalisten dat ze gemiddeld na een keer of 30 pas in de service terrecht kunnen. Ik zelf loop de hele tijd tegen de foutmelding aan dat ik geen sessie kan hosten.


Je online autogarage, voor veel mensen nog onbereikbaar

Rockstar heeft nu een lijst naar buiten gebracht met de fouten die ze op dit moment aan het oplossen zijn. De volgende zaken worden op dit moment aangepakt:

- Foutmelding 'Mission Failed' na het starten van een missie
- Bevroren scherm dat soms gebeurt bij het laden van andere spelers, tijdens de eerste race
- Meteen verschijnen van 'Failed to Host a GTA Online Sessio' errors
- Corona Race laat regelmatig geen start locatie zien
- Foutmelding 'Timed out when matchmaking for a compatible GTA Online Session to join'
- Regelmatige foutmelding dat klusjes falen tijdens het starten en laden
- Alle problemen rondom de Social Club site en Social Club features
- Foutmeldingen,  over 'Mics. Network, cloud server, disconnetion and server-related'
- Regelmatge foutmelding 'Rockstar Cloud Servers Unavailable'

Dit zijn toch flink wat zaken waar Rockstar mee bezig is. Ik ben blij dat mijn melding in de lijst staat, maar had natuurlijk liever gehad dat ik gewoon had kunnen spelen. Want de mensen die wel al wat tijd in de online wereld hebben kunnen vertoeven, hebben me duidelijk weten te maken dat het best leuk kan zijn om met 16 man een wereld in puin te leggen.  Er wordt hard aan gewerkt, maar er is helaas nog geen datum voor wanneer we de eerste verbeteringen kunnen verwachten. Ook zou Rockstar nog wat extra servers gaan plaatsen, dit zou op korte termijn al moeten zorgen voor verbeteringn. Tot die tijd zul je in je eentje hoeren moeten aantikken met je autobumper. Of je zusje klaar stomen voor haar verkeersexamen zonder dat ze alleen maar geprogrammeerde tegenliggers tegenkomt.


Preview: Battlefield 4 bèta voelt aan als een lekkere demo

Dit is voor mij al de zoveelste keer dat ik mee doe aan een Battlefield bèta. De laatste keer was Battlefield 3 op de Playstation 3. Dit keer speel ik Battlefield 4, en deze heb ik zowel op de pc als op de PS3 gespeeld. En mijn ervaringen waren op beide platformen goed.

Ik weet nog bij de vorige demo dat ik visueel helemaal werd weggeblazen. Iedere keer als ik het spel speelde zat ik weer met een scheef gezicht het spel te spelen omdat mij gezicht nog iedere keer even beduusd was. Grafisch was het vooruitstrevend, ik had nog nooit zoiets gezien. Ja, eigenlijk toch wel. Dat hete de realiteit. Maar naast de hoge grafische waarde, had het spel niet heel veel te bieden. De wapens schoten wel lekker, maar de helft van de keren was ik al door het level heen gevallen of werden mijn kogels na 12 meter een stelletje hippies die niemand durfde om te leggen.

Veel hoge gebouwen en destructie

Dit keer is het heel anders. Ik heb nu het gevoel alsof ik een demo van het spel aan het spelen ben. Het spel speelt heel soepel en er zitten bijna geen fouten in. Grafisch lijkt het op het eerste gezicht identiek aan Battlefield 3. Toch merk je al snel dat dit toch weer een aantal stappen hogere is dan het vorige deel. Het level speelt zich af in een metropool. Gebouwen gaan tot de hemel en de details zijn net even iets scherper. Deze veldslag speelt veel verticaler dan vorige delen. Op ieder flatgebouw om je heen kan een sniper op het dak zitten, of juist een paar verdiepingen eronder. Ik voelde me als een mier in een mensen doolhof. De gebouwen zijn gigantisch en staan overal om je heen, je voelt je echt klein. Waar de vorige installatie van het spel vooral vastgoed had van 3 of 4 verdiepingen, gaat het in dit deel naar verdieping 20 en dan heb je soms mazzel als je dan halverwege zit. Daarnaast stortte complete gebouwen naar beneden. Visueel adembenemend en ook de audio doet zijn werk meer dan uitstekend. Het heeft misschien een hoog 11-september-gehalte, maar als niet Amerikaan heb ik er geen last van dat er zo nu een betonnen toren zich richting mijn speler begeeft.

Het spel speelt zoals je van Battlefield gewend bent. Er zit hier en daar wat tweaks in waardoor ik het gevoel heb dat het iets makkelijker speelt. Ook is de opzet van het menu veranderd. Er valt nu nog net iets meer te kiezen en kunt je soldaat dus nog net iets meer aanpassen aan je spel. Je kan nu zelfs je personage aanpassen op je telefoon of tablet. Dit kan je overal doen, en de volgende keer als je het spel opstart heeft hij dan die uitrusting aan. Dit heb ik niet geprobeerd, maar leek me toch een mogelijkheid die het vermelden waard is. Al met al, voelt het spel al heel goed aan. Er zal weinig verschillen met de uiteindelijke release en dat zie ik als een heel goed teken. 4 oktober kan iedereen aan de slag met de bèta.

dinsdag 1 oktober 2013

Nintendo heeft toch heel wat grof geschut voor dit najaar

In de Nintendo Direct heeft Nintendo weer laten zien dat ze weten wat games maken inhoud. Ze hebben een weer een hoop content op een hoop gegooid en deze mocht die vrolijke Japanner met zijn bril weer tegen ons vertellen. Zo werden er nieuwe games aangekondigd en spellen die we al kende voorzien van een release datum. Ook kregen we een extra iemand om in elkaar te rossen met Super Smash Bros.

Als eerste werd Super Mario 3D World van een datum voorzien. Deze komt namelijk op 29 november naar de winkelschappen van je favoriete en minder favoriete gamewinkels. Dit wordt de eerste 3D Mariogame waarin je tot vier man mee kan spelen. Je hoeft dus niet meer alleen door de wereld te trekken. Dit keer neem je je schaduw Luigi, de dit keer niet ontvoerde prinses Peach en blauwe Toad mee. In dit deel wordt je ook weer beloond voor het aantrekken van hippe kostuums. Zo is er dit keer een kattenpak. Behalve dat het heel schattige eruit ziet en dat ik het wil aaien, kan je er heel goed mee klimmen en zo op moeilijk bereikbare plekken komen.

4 spelers in de nieuwe Mario

Daarna werd een Kirby-game voor de 3DS aangekondigd. Dit is weer een traditionele 2D platformer, met 3D effecten natuurlijk (want wat zou een 2D spel anders op de 3DS moeten?) In dit spel kan Kirby weer specialiteiten van de tegenstander in zijn voordeel gebruiken. Dit doet Kirby door zijn vijandelijke wereldgenoten op te zuigen en van hun krachten te ontdoen. Het spel staat gepland om in 2014 uit te komen.

Het apengezelschap dat in Donkey Kong Country: Tropical Freeze zit komt niet meer in december uit. Het spel is uitgesteld naar 2014. Uitgever Nintendo wist te melden dat het spel extra tijd nodig heeft en dat het komt als het klaar is. De laatste tijd een gebruikelijk antwoord, dat positief gezien wel vaak kwaliteit oplevert.

Ook kwam Nintendo met een nieuwe Titel. De game draagt de titel Bravely Default, het is een Japanse RPG. Die doet denken aan de eerste Final Fantasy-games. Verder wist Nintendo te melden dat Sonic terugkeert in Super Smash Bros. De marketingknuffel van Sega gaat het opnemen tegen Mario, Megaman en ander brutaal gezelschap. Pacifisten zijn tegen iedere vorm van geweld, maar ook zij kunnen Super Smash Bros waarderen.

Nintendo had nog een laatste klapper voor ons. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds, de 3DS game die vanaf 22 november te verkrijgen is, stapt af van de vertrouwde Zelda-formule. Normaal ga je van Zelda op pad via een volgorde die de makers bedacht hebben. Nu zul je zelf kunnen kiezen welke dungeon je als eerst wil spelen. Ook vindt je niet meer de schatkisten met bijzondere items, deze heb je nodig om de dungeons te kunnen voltooien. Dit keer kun je deze kopen in een shop die vanaf het begin te bereiken is. Heel bijzonder hoe deze Zelda-game afstapt van de succes formule die al 25 jaar oud is. Ik ben heel benieuwd.

Video - De aankondigingen van Steam besproken

Ja, uhm, foutieve werkwoorden en stiltes. Nog genoeg ruimte voor verbeteringen! Maar ook een bezienswaardige video. Dit keer heb ik het over de Steam aankondigingen van afgelopen week. Laat jouw mening horen. Wat vond je van de aankondigingen of van de video? 


Kinect 2.0 veel verbeteringen waar niemand op lijkt te wachten

Het is misschien wel de meest gestelde vraag over de Xbox One: "Kun je de Xbox One kopen zonder Kinect? Nee, dit is niet mogelijk. Het antwoord werd bij de onthulling al gegeven en daar is in de tussentijd niets in veranderd. Wel zijn er andere zaken rondom de speciale camera van Microsoft gewijzigd.

Tijdens de onthulling van de Xbox One werd gemeld dat de Kinect verplicht aangesloten moest zijn, ook werd bekend dat je deze niet af kon dekken. Want als er niemand in beeld was stond het apparaat zinloos stroom te vreten. Heel milieubewust van Microsoft, maar voor de cameraschuwe medemens was dit niet het antwoord dat ze wilde horen. Je moest in beeld zijn en ook moest de console verbonden zijn met internet. Een doemdenker hebben we niet nodig om te zien hoe dit mis zou kunnen gaan. Daarnaast kwamen er verhalen naar buiten dat Microsoft persoonlijke gegevens aan de Amerikaanse overheid doorspeelde. Gevolg: een product dat niet wil verkopen!

Kinect 2.0 voor de Xbox One

Dit was niet wat Microsoft voor ogen had. Ze hadden innovatieve technieken en liepen lichtjaren op voor op de concurrentie. Als je dat maar vaak genoeg tegen jezelf zegt, dan ga je het op den duur ook wel geloven. Er zit ook wel een kern van waarheid in. Zo kan je met de Kinect straks heel makkelijk tussen games en televisie wisselen. Video chatten wordt een stuk makkelijker en het delen van games tussen familie en vrienden werd mogelijk. Tweedehandsverkoop bestaat op de pc al jaren niet meer, dus waarom zou dit wel nog gebeuren op consoles. Een wijze gedachten, die je wel dient te testen op je doelgroep. Microsoft was alleen te overtuigd van hun gouden idee dat ze het blijkbaar niet voldoende nodig achtte.

Dit resulteerde echter in een proces van terugkeer in plaats van vooruitgang. Zo werden er een aantal mogelijkheden de das om gedaan omdat de mensen er nog niet klaar voor waren. Zo hoeft de Kinect niet constant aan te staan en iemand te zien. Eerder werd al de verplichte 'always online' optie eruit gehaald.

Toch brengt de nieuwe Kinect veel met zich mee. Zo kan deze twee stemmen tegelijk herkennen. Je kan door elkaar heen praten en toch weet de camera wat er gebeurt. Ook kan het apparaat je hartslag meten (misschien komt er wel een app die automatisch de ambulance belt als er iets misgaat). De Kinect kan nu 6 personen registreren en werkt zelfs in het donker, zo kan het product zonder licht de bewegingen van je mond volgen. Verder herkent de Camera de persoon die gamet met de controller of als iemand alleen maar toe kijkt. Al met al leuke features, zeker voor casual gamers kan er veel meegedaan worden.

Image 1
Dit ziet de camera in het donker!

Het probleem is echter, de early adopters (mensen die het al eerste kopen) zijn geen casual gamers. Die hoeven geen nieuwe Xbox One voor 500 euro als ze een Xbox 360 kunnen kopen voor 150 euro, om er vervolgens één keer in de twee weken achter te zitten. De early adopters zijn hardcore gamers, die alles er vanaf weten. Die hoeven geen camera! Die willen gewoon op een te grote tv spellen spelen met een controller en dan het liefst in een zo'n plat mogelijke houding op de bank. De enige beweging die ze maken is met hun arm richting de chipsbak om een goeie graai in de zoutjes te nemen. Zij weten precies wat er gebeurt is met de hele privacy toestand, en zelfs als dit niet was gebeurt, dan zitten zij niet te wachten om tegen een tv te gaan praten. Misschien als het was geïmplementeerd als Kitt uit de Nightrider of op een sentimentele manier. Maar zeker niet als generieke camera, die altijd aan moet staan en geluid opneemt als je console uitstaat. Nee, Microsoft! Kinect is niet aan ons besteed, wanneer snap je dat?

maandag 30 september 2013

DownloadDag: Gta Online, Terraria 1.2 en Battlefield 4 bèta

Zet je torrents vandaag maar even uit want vandaag valt er veel te downloaden. Zo verschijnt Grand Theft Auto Online, een grote update voor Terraria genaamd patch 1.2 en kunnen onder andere de Battlefield Premium leden aan de slag met de Battlefield 4 bèta.

- Grand Theft Auto Online zal in de loop van de dag verschijnen. Verwacht de update rond 14:00. De onlinemodus verschijnt via een patch. Na de installatie hiervan kan je via het personage-wissel-menu het 4de lege vak kiezen, dit is dan je multiplayer personage. De online wereld speelt zich ongeveer een half jaar na de gebeurtenissen uit de singleplayer af. Het spel heeft twee manieren waarop je levelt, zo moet je zowel geld verdienen als een reputatie. Daarnaast zal Rockstar de multiplayer lang blijven ondersteunen door middel van betaalde en gratis content.

- Vandaag kunnen de spelers van Terraria update 1.2 spelen. Vannacht is deze uitgekomen en is dus al te downloaden. Het spel krijgt er in een keer meer dan 1400 nieuwe aanvullingen / veranderingen. De meest noemenswaardige zijn de aanvulling van nieuwe vier nieuwe eindbazen, veel nieuwe omgevingen en extra items om te gebruiken. De update is op dit moment alleen beschikbaar voor de pc, maar zal later ook naar de consoles en andere apparaten komen. Dit is de grootste update die Terraria tot nu toe heeft gehad. In de onderstaande video is goed te zien wat er allemaal nog meer te verwachten valt in deze update.


- Battlefield 4 bèta verschijnt ook vandaag, deze zal uiterlijk om 20:00 verschijnen. Dit geldt met name voor de Playstation 3. De andere versies zijn al eerder vandaag beschikbaar. De bèta is nu al toegankelijk voor mensen met een pre-order van Battlefield 4, spelers die Battlefield Premium hebben en gamers die Medal of Honor: Warfighter nog thuis hebben. Er zijn 2 modi beschikbaar, Conquest en Domination. De modi zijn nagenoeg hetzelfde alleen zitten er bij Conquest wel voertuigen. De bedoeling is dat je zoveel mogelijk punten op de map onder controle houdt. De open bèta verschijnt 4 oktober, maar nu kunnen de die-hard Battlefield fans al aan de slag. Veel succes op het slagveld!


Breaking Bad heeft potentie om ook als spel te slagen

Breaking Bad is afgelopen. Iedere stoere man is nu in tranen. Het is zelfs zo erg dat mensen nu zelf overwegen een meth lab te beginnen om de ervaringen maar niet te hoeven missen. De serie is echt een hit geworden en iedereen wil het liefst nog meer van de serie proeven. Nu zijn er een hoop fans bezig geweest om Breaking Bad te vertalen naar een soort game. Van startschermen tot animaties van GTA, en ze zijn zo goed. Dat ik ze met jullie wil delen.

Als NES spel
Zo heeft Filippo Morini heeft een startscherm voor een NES spel gemaakt. Hij heeft er een t-shirt design van gemaakt en het ziet er bijzonder gaaf uit. Hier vindt je meer informatie


Ook zijn er mensen die er een legogame variant van hebben gemaakt. De trailer is helemaal in stijl van de legogames zo als die er een aantal zijn verschenen. Zo hebben Indiana Jones, Star Wars, Harry Potter en The Lord of the Rings al een spel met kleurrijke stenen gekregen.

Grand Theft Auto is de meest voorkomende manier om van Breaking Bad een game te maken. Kijk maar eens naar de volgende exemplaren. 

Gemaakt door Link90
Deze stond op Kotaku, maker kon ik helaas niet achterhalen.
Deze is gemaakt door MessyPandas

Ook is er vechtgame van de serie gemaakt, en dit is nog niet eens zo een slecht idee.
Bijschrift toevoegen

En tot slot zou Breaking Bad best een goede locatie zijn voor de nieuwe pokémon-game.
Alpha-versie, verwacht betere graphics bij de release





Column - 2D werelden zijn zo gek nog niet

Vroeger dachten ze dat de aarde plat was. In de zin van, er zijn randen waar je vanaf kan vallen. De wereld was niet rond, want zo had de grote katholieke kerk ooit besloten. Inderdaad, diezelfde kerk die wel meer rare regels had. Zo was seks met jongetjes prima, maar zodra ze volwassen werden en het de term homoseksualiteit droeg in plaats van pedofilie was het onacceptabel. Maar genoeg over mij vriend de kerk (die trouwens niet alleen maar slechte dingen heeft gedaan!)

Het kasteel in de achtergrond is voor altijd onbereikbaar

De wereld was plat, daar kwamen ze in 1980 ook weer achter. Door de technische beperkingen die computers en consoles hadden was het haast onmogelijk om een 3D wereld te creëren. Alle spellen werden gepresenteerd in een platte omgeving. Je kon of alleen naar links, rechts en de hoogte in (denk aan Super Mario) of je zag alles van bovenaf (denk aan de eerste Zelda games of Bomberman).

Ik wil het nu vooral over de eerste variant hebben. Stel je voor dat we in zo een wereld leefden. Alle huizen staan naast elkaar, iedereen ziet eruit als platte lijnen en je moet over elkaar heen springen wil je elkaar kunnen passeren. Probeer het nu maar eens in onze eigen driedimensionale wereld, gewoon in een rechte lijn te lopen en over alle obstakels heen te klimmen. Ga maar eens iemand passeren door er overheen te klimmen, zeker als dit een onbekende is heb je het in deze wereld lastig. In de 2D wereld is het een gewone zaak. Iedereen doet het en iedereen vindt het normaal. Als je dan een knappe meid of jongen tegen komt kan je daar natuurlijk vrijuit een paar keer overheen gaan. Nu is dat wat lastiger.

Mij lijkt het wel gaaf om over alles heen te moeten klimmen, al moet ik er niet aan denken omdat mijn hele leven te moeten ervaren. Doe mij maar 24 uur in een 2D wereld. Alles wat op mijn pad komt, daar klim ik overheen. Obstakels zijn er om overwonnen te worden, net als in de echte wereld. Alleen dan zichtbaar en veel makkelijker. De realiteit is hard en onduidelijk, doe mij daarom maar 24 uur in een wereld zonder diepte. Lekker makkelijk en plat, gewoon om het even te kunnen ervaren. Die derde dimensie voegt veel toe, soms te veel, en dan wil ik gewoon even lekker plat zijn.

zondag 29 september 2013

Download snelheid Playstation Network flink omhoog en andere verbeteringen

Nadat er de afgelopen weken veel problemen zijn geweest rondom het downloaden van de Grand Theft Auto V, heeft Sony gezegd dit bij de Playstation 4 helemaal anders te willen doen. Ook werd een oud probleem weer pijnlijk zichtbaar bij de download van GTA V. Zo is de download snelheid allerminst constant en vaak heel traag.

Tijdens de release van de sandboxgame ontstonden er allerlei problemen, zo konden mensen het spel niet eens downloaden of hield de download er halverwege mee op. De directie van PSN (Playstation Network) gaf ook aan de downloads beter te gaan testen, voordat ze voor iedereen beschikbaar worden via het netwerk. Bij de concurrent zien we weinig problemen rondom de downloadservice, daar lijkt de snelheid ook hoger te liggen. Dit zal Sony natuurlijk nooit erkennen en dus wordt er hard gewerkt om de het programma te verbeteren.

De Playstation 4

Op de Next Gen console van Sony zijn al een aantal verbeteringen duidelijk. Zo zal je straks spellen kunnen spelen tijdens het downloaden. Daarnaast zullen updates en patches in de achtergrond worden gedownload waardoor je gewoon door kunt spelen in plaats van te kijken naar een download scherm. Ook worden er veel meer servers geplaatst en kan iedereen straks gameplay opnemen. De service wordt zo veel verbeterd dat Sony er geld voor durft te vragen. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dit besluit door iedereen wordt gerechtvaardigd.

De complete cheatlijst van GTA V

In iedere Grand Theft Auto zitten altijd leuke cheats, zo ook in dit deel. Na de release duurt het altijd even voordat ze allemaal bekend zijn, maar nu is het zover. De codes zijn hier en we kunnen weer aan de slag. Nieuw is dat codes doorgaan tot je dood bent. Daarna zijn ze weg. Je kunt nu wel saven ook al heb je codes gebruikt, want codes kan je niet meer gebruiken in missies.


Invincibility
PS3: Right, X, Right, Left, Right, R1, Right, Left, X, Triangle
Xbox 360: Right, A, Right, Left, Right, RB, Right, Left, A, Y

Super Jump
PS3: L2, L2, Square, Circle, Circle, L2, Square, Square, Left, Right, X
Xbox 360: LT, LT, X, B, B, LT, X, X, Left, Right, A

Give Weapons
PS3: Triangle, R2, Left, L1, X, Right, Triangle, Down, Square, L1, L1, L1
Xbox 360: Y, RT, Left, LB, A, Right, Y, Down, X, LB, LB, LB

Max Health and Armor
PS3: Circle, L1, Triangle, R2, X, Square, Circle, Left, Square, L1, L1, L1
Xbox 360: B, LB, Y, RT, A, X, B, Left, X, LB, LB, LB


PLAYER EFFECTS

Lower Wanted Level
PS3: R1, R1, Circle, R2, Right, Left, Right, Left, Right, Left.
Xbox 360: RB, RB, B, RT, Right, Left, Right, Left, Right, Left..

Raise Wanted Level
PS3: R1, R1, Circle, R2, Left, Right, Left, Right, Left, Right.
Xbox 360: RB, RB, B, RT, Left, Right, Left, Right, Left, Right.

Drunk Mode
PS3: Triangle, Right, Right, Left, Right, Square, Circle, Left
Xbox 360: Y, Right, Right, Left, Right, X, B, Left

Explosive Melee Attacks
PS3: Right, Left, X, Triangle, R1, Circle, Circle, Circle, L2
Xbox 360: Right, Left, A, Y, RB, B, B, B, LT

Explosive Gunshots
PS3: Right, Square, X, Left, R1, R2, Left, Right, Right, L1, L1, L1
Xbox 360: Right, X, A, Left, RB, RT, Left, Right, Right, LB, LB, LB

Fast Run
PS3: Triangle, Left, Right, Right, L2, L1, Square
Xbox 360: Y, Left, Right, Right, LT, LB, X

Fast Swim
PS3: Left, left, L1, Right, Right, R2, Left, L2, Right
Xbox 360: Left, Left, LB, Right, Right, RT, Left, LT, Right

Special Ability Recharge
PS3: X, X, Square, R1, L1, X, Right, Left, X
Xbox 360: A, A, X, RB, LB, A, Right, Left, A

Slow Mo Aim - Dit kun je tot 4 keer doen om het effect te vergroten
PS3: Square, L2, R1, Triangle, Left, Square, L2, Right, X
Xbox 360: X, LT, RB, Y, Left, X, LT, Right, A


VEHICLE SPAWNS

Buzzard (Helicopter)
PS3: Circle, Circle, L1, Circle, Circle, Circle, L1, L2, R1, Triangle, Circle, Triangle
Xbox 360: Press B, B, LB, B, B, B, LB, LT, RB, Y, B, Y

Caddy (Golfwagen)
PS3: Circle, L1, Left, R1, L2, X, R1, L1, Circle, X
Xbox 360: B, LB, Left, RB, LT, A, RB, LB, B, A

Comet (Sport auto)
PS3: R1, Circle, R2, Right, L1, L2, A, A, Square, R1.
Xbox 360: RB, B, RT, Right, LB, LT, A, A, X, RB.

Duster (Vliegtuig)
PS3: Right, Left, R1, R1, R1, Left, Triangle, Triangle, X, Circle, L1, L1
Xbox 360: Right, Left, RB, RB, RB, Left, Y, Y, A, B, LB, LB

Limo
PS3: R2, Right, L2, Left, Left, R1, L1, Circle, Right
RT, Right, LT, Left, Left, RB, LB, B, Right

Rapid GT (Cabrio sport auto)
PS3: R2, L1, Circle, Right, L1, R1, Right, Left, Circle, R2
Xbox 360: RT, LB, B, Right, LB, RB, Right, Left, B, RT

Sanchez (Dirt Bike)
PS3: Circle, X, L1, Circle, Circle, L1, Circle, R1, R2, L2, L1, L1.
Xbox 360: B, A, LB, B, B, LB, B, RB, RT, LT, LB, LB.

Stunt Plane
PS3: Circle, Right, L1, L2, Left, R1, L1, L1, Left, Left, X, Triangle
Xbox 360: B, Right, LB, LT, Left, RB, LB, LB, Left, Left, A, Y

Trashmaster (Vuilniswagen)
PS3: Circle, R1, Circle, R1, Left, Left, R1, L1, Circle, Right.
Xbox 360: B, RB, B, RB, Left(2), RB, LB, B, Right.


WORLD EFFECTS

Change weather - varieert tussen donder, sneeuw en zon
PS3: R2, X, L1, L1, L2, L2, L2, Square.
Xbox 360: RT, A, LB(2), LT(3), X.

Slidey Cars
PS3: Triangle, R1, R1, Left, R1, L1, R2, L1
Xbox 360: Y, RB, RB, Left, RB, LB, RT, LB

Slow Motion - Dit kun je tot 4 keer doen om het effect te vergroten
PS3: Triangle, Left, Right, Right, Square, R2, R1
Xbox 360: Y, Left, Right, Right, X, RT, RB

Skyfall
PS3: L1, L2, R1, R2, Left, Right, Left, Right, L1, L2, R1, R2, Left, Right, Left, Right
Xbox 360: LB, LET, RB, RT, Left, Right, Left, Right, LB, LT, RB, RT, Left, Right, Left, Right

ITEMS

Parachute
PS3: Left, Right, L1, L2, R1, R2, R2, Left, Left, Right, L1
Xbox 360: Left, Right, LB, LT, RB, RT, RT, Left, Left, Right, LB

Top 10 beste Playstation 2 spellen, volgens ik

De Playstation 2 was mijn eerste console als hardcore gamer. Op dit systeem heb ik ontdekt wat game voor een leuke hobby kan zijn. Ook heb ik ervaren hoe frustrerend het kan zijn. Om de console nog een keer in de spotlight te zetten, volgt hier een lijst met de tien beste games die zijn uitgekomen op het systeem. Zoals ik het ervaren heb.

De Top 10

10. Cel Damage - Dit spel is technisch en grafisch niks bijzonders. Reviewers gaven het gemiddeld net een zesje, maar toch heb ik hier nachten plezier van beleefd. De cartoony stijl en de lompe wapens maakte dit tot een echte party game. Alleen heb ik het nooit gespeeld. Toch wist de multitap, waarmee je 4 controllers op een Playstation 2 kon aansluiten te zorgen dat dit een echte party game werd.

9. Killzone - De eerste grote Nederlandse console game vond ik erg leuk. Hoewel ik toen nog geen internet op de PS2 had, speelde ik heel veel de offline multiplayer tegen bots. Dit heb ik ontzettend veel gespeeld. Met twee personen een steeds terugkerend leger van Helgast bots tegenhouden bleek veel leuker dan ik vooraf had kunnen bedenken.

Grijs en grauw, maar wel erg leuk.

8. Kingdom Hearts 2 - Disney, Final Fantasy en een verhaal dat ik niet kon volgen. Het recept voor een van mijn favoriete games op de console. Gave werelden en een leuk vliegsysteem om tussen werelden te wisselen. Ook kreeg je het gevoel dat je echt heel sterk werd naar mate de game vorderde.

7. God of War II - Dit spel leek maar geen einde te krijgen. Ik had halverwege het gevoel dat ik bij het einde was, maar ik kon nog makkelijk 10 uur verder spelen. Het verhaal is episch, de vijanden zijn buiten proporties groot en de actie snakt naar maar. Een geweldig spel voor iedereen die meer dan een liter bloed kan verdragen.

6. Timesplitters: Future Perfect - De meest random shit kom je in dit spel tegen. Wil je een auto besturen met een school vissen? Dat kan! Wil je je eigen map maken en daar alleen maar apengeweren hebben liggen? Dat kan! Wil je een schietspel dat je  4 tegen 4 kan spelen, ook dit zit erin. De raarste humor, de meeste charaters waar je uit kunt kiezen en gameplay die lekker speelt. Dit spel is zo gigantisch en heeft zoveel uren van mijn tijd opgeslokt. De middelbare school nam misschien wel minder tijd in beslag dan dit spel in de eerste paar weken.

Is dat een circusbeer?!

5. Grand Theft Auto: San Andreas - Dit spel had zo een gigantische open wereld. Je kon overal naartoe. kreeg 3 steden. Nieuwe voertuigen als straaljagers, jetpacks, hovercrafts, karts, fietsen en tunebare auto's. Ook had dit spel een soundtrack die je het nut van Napster liet vergeten. Er was zoveel te doen naast het verhaal, dat ik er van overtuigd ben dat ik nog niet alles in het spel ontdekt heb.

4. Jak & Daxter: The Precursor Legacy - Hoewel ik ook veel plezier heb gehad aan de twee andere delen in de serie, voelde deze toch het meest bijzonder. Leuke hoofdpersonages en geweldige vrolijke levels waarin je bezig was iedere verzamelstukje te vinden. Waarom? Omdat het leuk was. De levels waren stuk voor stuk memorabel en het speelde ontzettend lekker. Hiervoor had je een Playstation 2

Een vrolijke wereld

3. Grand Theft Auto: Vice City - Mijn eerste 3d GTA. Je zag de gezichten van mensen, je kon op motoren rijden. Er waren helicopters en vliegtuigen. Lantaarnpalen kon je keer op keer van het trottoir rijden en mensen veranderden niet meer alleen in een plas bloed. Dit keer kreeg je er een carcas bij dat je nog vrolijk rond kon slepen. Daarnaast heeft het spel de beste soundtrack die er ooit gemaakt is en kreeg je echt het jaren 80 Miami gevoel.

2. Silent Hill 2 - Nog nooit had ik een spel gespeeld dat ik alleen overdag durfde te spelen en zelfs dan had ik nog twijfels of ik het wilde spelen. De personages waren sterk en geloofwaardig. Je had geen echte wapens en je voelde je geen superheld. Je was gewoon mens en je was op de slechtst denkbare plaats van de wereld terecht gekomen. F*#k me, right? De muziek in dit spel was ook geweldig, dit heeft het spel echt nog engere gemaakt dan dat het al was.

1. Shadow of the Collosus - Dit was het eerste spel waar ik me ook echt af vroeg wat ik aan het doen was. Ik was hele grote mooie beesten aan het afmaken om iemand misschien terug te kunnen keren waar ik zelf nauwelijks een band mee had. Bij Grand Theft Auto reed je over personages heen waar je niks mee had en die compleet generiek aanvoelde. Hier was het de bedoeling om 16 prachtige wezen te verslaan terwijl je met jezelf in gevecht was of je dit wel moest doen. De wereld was enorm, net als de vijanden. De manier waarop je ze moest verslaan werd je soms tureluurs van. En de manier waarop ze dood gingen maakte iedere volgende gevecht etisch weer een stuk zwaarder. Een geweldig speel dat je ervaren moet hebben, gewoon om je simpel weg een beetje mens te kunnen voelen.

Een enorme vijand?