vrijdag 4 oktober 2013

Het grootste indie spel ooit gemaakt, heeft scherpe randjes: Minecraft

Al meer dan 12.000.000 verkocht en dat alleen op pc en Mac. Releases op Android, IOS en Xbox 360. Daarnaast komt het dit jaar nog naar de Playstation 4 en Xbox One, en mag je het spel in de toekomst nog verwachten op de PS Vita en de Playstation 3. Het spel werd oorspronkelijk door één persoon ontwikkeld in Java. De maker van het spel draagt de naam Markus 'Notch' Persson.

Één man als basis
Het spel kwam als Alpha-versie uit op 17 mei 2009. Hier zat de kern gameplay al in. Het plaatsen van blokken of het weghalen hier van. Bij de release van de Alpha was Notch de enige die hier aan werkte. Vandaag de dag wordt het spel door zijn bedrijf Mojang bijgehouden en ge-update. Die studio bestaat inmiddels al uit 30 man. Na een aantal updates vond de officiële release ruim twee jaar later plaats, op 17 november 2011. Minecraft was bij de release te koop voor 20 euro en werd tal van keren van extra content voorzien. Het is vandaag nog steeds te koop voor 20 euro en is completer dan ooit. Daarnaast is er net als bij World of Warcraft een speciale South Park aflevering voor gemaakt. En dat voor een spel waar geen grote uitgever achter zit.

Een simpel idee, maar een geweldige uitvoering

Bouwsteen voor succes
Minecraft is een van de grootste spellen ooit. En dat terwijl het door één Zweedse kerel is ontworpen. Inmiddels heeft het spel al meer dan €240.000.000,-- omgezet, en met de toekomstige release zal dit aantal alleen maar toenemen. Minecraft heeft omgezet dan Grand Theft Auto V heeft gekost om te produceren! Minecraft draait puur om de gameplay. Het heeft een leuke grafische stijl en de geluiden het een nostalgisch karakter, maar het gaat echt om het de manier van spelen. Je kan kiezen of je wil overleven in de wereld of dat je gewoon iets wilt gaan bouwen. Later werd de optie om avonturen te maken en beleven toegevoegd.

Het succes maken we zelf
In Minecraft is inmiddels alles wat de moeite waard is nagebouwd. Zo kan je inmiddels Star Wars, de Middeleeuwen, tropische eilanden en zelfs heel Engeland in het spel tegenkomen als je de juiste maps download. En dit is waarom Minecraft zo groot is geworden. Het ging viraal. Mensen zagen de mooiste bouwwerken en de leuke manier waarop ze tot stand kwamen, en wilde dit graag zelf ervaren. Ook kon je samen in de multiplayer de mooiste levels maken. Iedereen kon iets maken en dit delen via het internet. De video's overstroomde Youtube en iedereen ging het spelen. Samenwerken of juist tegen elkaar, het kon allemaal.

Alles bestaat nu als kubus

Vrijheid Blijheid!
Minecraft kent niet echt regels. Ja, je kunt niet met alles een boom omhakken! Maar er werd ook niet verteld wat je wel en niet moest doen. Okee, dan ging je misschien maar een keer dood. Je kwam gewoon weer terug en kon verder werken aan je avontuur. In de creatieve modus kan je helemaal niet dood en heb je alles ter beschikking, je bent vrij om te doen en laten wat je wil. Inmiddels is er wel een handleiding om personen vooruit te helpen, maar is gewoon leuk om dit allemaal zelf te kunnen ontdekken.



Groter dan de grote jongens
Minecraft is nog lang niet klaar en er zullen nog vele extra's volgen. Wie weet welke records er nog gaan sneuvelen door dit kleine grote spel. Een Zweedse jongen, met een goed idee. Dat is alles wat er nodig was om groter te worden dan spellen zoals Killzone, Forza of SimCity. Ik ben benieuwd of er ooit een volgende Minecraft komt, dan bedoel ik geen vervolg. Ik bedoel dan het fenomeen. Tot die tijd blijven wij gekleurde blokken stapelen in een wereld geregeerd door het kubisme, gewoon om dat het (vier)kan(t)!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten