Tijdens de onthulling van de Xbox One werd gemeld dat de Kinect verplicht aangesloten moest zijn, ook werd bekend dat je deze niet af kon dekken. Want als er niemand in beeld was stond het apparaat zinloos stroom te vreten. Heel milieubewust van Microsoft, maar voor de cameraschuwe medemens was dit niet het antwoord dat ze wilde horen. Je moest in beeld zijn en ook moest de console verbonden zijn met internet. Een doemdenker hebben we niet nodig om te zien hoe dit mis zou kunnen gaan. Daarnaast kwamen er verhalen naar buiten dat Microsoft persoonlijke gegevens aan de Amerikaanse overheid doorspeelde. Gevolg: een product dat niet wil verkopen!
Kinect 2.0 voor de Xbox One |
Dit was niet wat Microsoft voor ogen had. Ze hadden innovatieve technieken en liepen lichtjaren op voor op de concurrentie. Als je dat maar vaak genoeg tegen jezelf zegt, dan ga je het op den duur ook wel geloven. Er zit ook wel een kern van waarheid in. Zo kan je met de Kinect straks heel makkelijk tussen games en televisie wisselen. Video chatten wordt een stuk makkelijker en het delen van games tussen familie en vrienden werd mogelijk. Tweedehandsverkoop bestaat op de pc al jaren niet meer, dus waarom zou dit wel nog gebeuren op consoles. Een wijze gedachten, die je wel dient te testen op je doelgroep. Microsoft was alleen te overtuigd van hun gouden idee dat ze het blijkbaar niet voldoende nodig achtte.
Dit resulteerde echter in een proces van terugkeer in plaats van vooruitgang. Zo werden er een aantal mogelijkheden de das om gedaan omdat de mensen er nog niet klaar voor waren. Zo hoeft de Kinect niet constant aan te staan en iemand te zien. Eerder werd al de verplichte 'always online' optie eruit gehaald.
Toch brengt de nieuwe Kinect veel met zich mee. Zo kan deze twee stemmen tegelijk herkennen. Je kan door elkaar heen praten en toch weet de camera wat er gebeurt. Ook kan het apparaat je hartslag meten (misschien komt er wel een app die automatisch de ambulance belt als er iets misgaat). De Kinect kan nu 6 personen registreren en werkt zelfs in het donker, zo kan het product zonder licht de bewegingen van je mond volgen. Verder herkent de Camera de persoon die gamet met de controller of als iemand alleen maar toe kijkt. Al met al leuke features, zeker voor casual gamers kan er veel meegedaan worden.
Dit ziet de camera in het donker! |
Het probleem is echter, de early adopters (mensen die het al eerste kopen) zijn geen casual gamers. Die hoeven geen nieuwe Xbox One voor 500 euro als ze een Xbox 360 kunnen kopen voor 150 euro, om er vervolgens één keer in de twee weken achter te zitten. De early adopters zijn hardcore gamers, die alles er vanaf weten. Die hoeven geen camera! Die willen gewoon op een te grote tv spellen spelen met een controller en dan het liefst in een zo'n plat mogelijke houding op de bank. De enige beweging die ze maken is met hun arm richting de chipsbak om een goeie graai in de zoutjes te nemen. Zij weten precies wat er gebeurt is met de hele privacy toestand, en zelfs als dit niet was gebeurt, dan zitten zij niet te wachten om tegen een tv te gaan praten. Misschien als het was geïmplementeerd als Kitt uit de Nightrider of op een sentimentele manier. Maar zeker niet als generieke camera, die altijd aan moet staan en geluid opneemt als je console uitstaat. Nee, Microsoft! Kinect is niet aan ons besteed, wanneer snap je dat?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten