woensdag 20 november 2013

Van uitstel komt .... kwaliteit?

Er zijn dit jaar weer de nodige titel uitgesteld naar volgend jaar. Ik noem maar een Watch_Dogs, een South Park: The Stick of Truth, een Driveclub en een Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Is dit iets om ons zorgen te maken, of kunnen we juist gerust zijn omdat de games nu de tijd krijgen die ze nodig hebben om kwalitatief goed ontwikkeld te zijn. Ik bespreek enkele voorbeelden uit het verleden die hopelijk een goed beeld geven.

Duke Nukem: Forever
De titel slaat natuurlijk op de tijd die er nodig is geweest om het spel te ontwikkelen. Duke Nukem was een grootheid begin jaren negentig. En daar leek geen einde aan te komen. De 2D spellen waren goed, en ook de transitie naar 3D leek probleemloos. Echter toen ze aan het deel Duke Nukem: Forever begonnen leek er niks meer goed te kunnen gaan. Het spel is namelijk het langst uitgestelde spel ooit. Nadat de studio achter de game, 3D Realms falliet ging, leek de game ook nooit meer uit te komen. Op dat moment was er al weinig hoop meer, maar toen was er nog iemand die geld in het project stopte en mogelijk ooit resultaat kon eisen. Na een tijd van stilte rondom het spel kwam Gearbox opeens naar buiten met het nieuws dat zij de game af gingen maken. Het spel kwam er na een ontwikkeltijd van 15 jaar, maar die tijd hadden ze waarschijnlijk veel beter kunnen spelen. Het spel was bar en bar slecht. Uitstel heeft het spel weinig goed gedaan.

Alle reden waarom dit een goed spel zou zijn.

Grand Theft Auto V
Begin dit jaar werd bekend dat Grand Theft Auto V een half jaar uitgesteld ging worden. Het is zeker niet het langste uitstel dat een spel ooit heeft gehad (kijk maar hierboven), maar het was wel een uitstel die de meeste impact had. Iedereen zat met smacht te wachten op het nieuwste deel in de Gta-serie. Hier zaten weer vliegtuigen en fietsen in, speelde je voor het eerst met meerdere personages en zat er verdorie ook nog het nummer Radio Gaga van Queen in. Daar kon je nauwelijks een minuut op wachten, laat staan een half jaar. In het geval van Grand Theft Auto V is uitstel wel een goede optie geweest. De makers hadden een bepaalde kwaliteit voor ogen die ze in maart nog niet konden beloven. Mede door het uitstel is Grand Theft Auto V de game geworden waar iedereen op gehoopt had. Ondanks alle ongeduldige fans was het een goed idee van Rockstar om hier even iets meer tijd voor te nemen.

Perfect Dark Zero en Too Human
Perfect Dark Zero en Too Human zijn spellen die twee keer van console zijn gewisseld. Perfect Dark zou eerst voor de Gamecube uitkomen, ging toen naar de Xbox om vervolgens op de Xbox 360 te verschijnen. Too Human maakte het echter nog bonter. De game zou op de originele Playstation lanceren, maar werd uitgesteld naar de Gamecube om vervolgens ook op de Xbox 360 uit te komen. Too Human is dus twee generaties uitgesteld. Het uitstel is ook voor deze games niet goed geweest. Beide werden erg slecht ontvangen en haalde bij lange na de verkoopverwachting niet. Vaak uitstellen lijkt dus een slecht teken voor een game te zijn.


The Legend of Zelda: Twilight Princess
Deze Zelda titel werd vol trots gepresenteerd voor de Gamecube. Deze moest de tegenallende verkoop een beetje goed gaan maken. Maar nadat het spel een keer werd uitgesteld had Nintendo opeens een ander idee voor het spel. Zo werd deze Zelda een launchgame voor de Nintendo Wii. Maar door het plotselinge doorschuiven van het spel naar de nieuwe generatie werd er toch ook maar een Gamecube versie uitgegeven. Een paar weken na de release van de Wii. The Legend of Zelda: Twilight Princess lijkt er verstandig aan te hebben gedaan om toch wat extra tijd te pakken. De game werd nagenoeg overal goed ontvangen. Voor mij een echte Zelda-game die iedereen gespeeld moet hebben

Geen opmerkingen:

Een reactie posten