maandag 28 oktober 2013

De Day One-Patch: Alles mag stuk zijn

Met de komst van internet op alle spelcomputers is het mogelijk om fouten uit het spel te halen door middel van een update. Producten worden, zo lijkt het , steeds vaker afgeleverd met een Day One-patch. Voor je kan gaan spelen, moet je dus nog eerst even een patch binnen halen.

Consoles doen gezellig mee
Het gebeurt met spellen al jaren, maar nu lijkt het met de komst van Playstation 4 en de Xbox One ook het geval te zijn. Het is leuk dat ze naar verloop van tijd extra functies toevoegen, maar als je een nieuwe console hebt wil je meteen spelen. En dus niet naar een trage balk kijken die maar niet vol lijkt te lopen. Bij de Xbox One werd al snel duidelijk dat er een patch zou komen, dit om alle restricties rondom DRM terug te draaien. Bij de Playstation 4 is het pas net bekend geworden dat er een patch voor komt. De update moet ervoor zorgen dat je multiplayer spellen kan spelen en het tweede scherm kan gebruiken.

Nog niet goed, dus uitgesteld

Mijn vraag is alleen, waarom zit dit er niet standaard in. Zoiets hoort toch als eerste op je console te zitten. Zeker als je hier in februari al over praat. Ook bij de Xbox, toen alles vlak na de E3 werd veranderd, moet aan de patch geloven. Waarom zit dit niet standaard op je Console? Je beloofd een aantal zaken, maar zonder internet doet je product het niet zoals je beloofd is.

3 weken winst
De mogelijkheden met internet zorgen steeds meer voor gemakzucht en dat is echt jammer. Als er een glitch is die nog niet ontdekt is tijdens de ontwikkeling of een console is gehackt, dan is het patchen een hele goed zaak. Maar tegenwoordig zorgt het patchen van spellen voor 3 extra weken ontwikkeling. Normaal is een spel 3 à 4 weken voor de release klaar. Hierna worden ze gedrukt en gedistribueerd. Nu gebeurt het steeds vaker dat een spel nog gewoon niet af is en dat de 3 extra weken niet voldoende zijn om toch die glitches en fouten eruit te krijgen.

Niet goed, dus uitgesteld

Een jammere zaak die zich voordoet door technische innovaties. Gelukkig zijn er mensen binnen de industrie die het probleem ook zien en pas de game releasen als hij echt klaar is. Dit vergt van ons wat extra geduld en begrip. Iets wat we niet heel veel hebben en dan wordt het weer steeds verleidelijker om een wanproduct uit te brengen. Zodat wij weer nieuw voer hebben om te klagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten