zaterdag 14 september 2013

Het belang van het tweede scherm

Met de komst van de nieuwe consoles, de Xbox One en Playstation 4, zie je steeds meer games die gebruik gaan maken van een tweede scherm. Hierop kan je de spel wereld bekijken, interactieve actie uitvoeren die het spel beïnvloeden of je uitrusting veranderen. Het tweede scherm lijkt door Microsoft en Sony dit jaar omarmd te worden.

Nintendo doet dit al jaren. Sinds vorig jaar met de WiiU, maar daarvoor al met de Nintendo DS. Nu we constant aan onze smartphones en tablets zitten willen de nieuwe consoles daarop inspringen. Hoewel ik van sommige functies wel het nut kan inzien is er nog niet echt een manier bedacht die echt iets toevoegt. De ideeën zijn een beetje schaars. Het tweede scherm dient er nu vooral voor om landkaarten en inventory-schermen weer te geven. Het beste idee is van Nintendo tot nu toe. Ze hebben een spelletje waar je eigenlijk gewoon verstoppertje speelt. Vier mensen die op de tv spelen moeten iemand te pakken krijgen. Terwijl de persoon op de tablet meer zicht heeft en een map krijgt met iedereen zichtbaar. De bedoeling is dat je niet gevonden en gepakt wordt door de vier zoekers. Een erg leuk idee.

Tweede scherm verstoppertje

Het tweede scherm kan ook gave dingen doen. Zo kan je bij Nintendo en Sony de tv uitzetten en het spel op het tweede scherm door blijven spelen. Zo kan je zusje naar de film met Brad Pitt kijken op de tv in de huiskamer, en kan jij gewoon blijven zitten naast haar op de bank en door gamen. Daarnaast heb ik ooit gelezen over plannen om het tweede scherm in een racegame als achteruitkijkspiegel te laten dienen. Dit leek me wel een leuk idee, alleen niet echt praktisch.

Het tweede scherm heeft potentie, hoewel het waarschijnlijk meer als menu-vervanger zal dienen, heb ik er toch wel vertrouwen in. De eerste ideeën moeten dan wel als springplank dienen voor nieuwere en beter ideeën. Want anders blijf ik toch liever bij mijn ene veel te grote scherm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten