dinsdag 15 oktober 2013

Simcity gaat voor de herkansing

Toen Simcity begin dit jaar uitkwam gebeurde dit met een hoop kritiek. Gamers die zo graag weer de baas over een metropool wilden spelen stuitten tegen allerlei problemen die het gamen nagenoeg onmogelijk maakten. Zo werd je verplicht om altijd online te zijn, zelfs als je het liefst alleen speelde. Ook kon je bijna geen connectie met de servers krijgen en werd je er soms zonder reden uitgegooid.


De problemen kwamen volgens de maker omdat ze niet op zo een groot aantal mensen had gerekend dat het spel wilde spelen. Dat het spel altijd online moest zijn kwam omdat de thuis computers niet in staat zouden zijn de complexe berekeningen uit te voeren. Dit bleek na 3 dagen al onzin te zijn. Een hacker had het toen al voor elkaar gekregen het spel zonder internetconnectie te spelen. Niet alleen was het onspeelbaar, ook klaagde veel mensen dat de wereld te klein was. Een grote stad had in het spel net zoveel straten als een gemiddeld dorp.

Daarnaast had de uitgever van het spel de normale prijs voor games ook voor het gemak maar even aan de kant gelegd. Simcity was immers in hun opinie de hoofdprijs waard. Het spel kost vandaag de dag nog
 €60,--. Dat voor een pc game. Ook werd er Downloadable Content voor het spel uitgebracht. Dit voegde nauwelijks iets toe, maar mocht je toch even 10 euro per deel neer tellen. Zo kon je twee zeppelins kopen voor 10 euro. En dat in een spel waar je een hele stad moet bouwen. Scholen, beurzen, flats, universiteiten, pretparken en zelfs ruimtevaart. Toch vragen ze 10 euro voor twee zeppelins.

Wel een mooie skyline

De makers van het spel moeten wel af en toe een dubio liggen. Waar zijn ze aan begonnen? EA heeft het bij Simcity weer voor elkaar gekregen om de twijfelachtige naam hoog te houden. Gelukkig zijn ze nu bezig om te kijken of de offline mode er komt. Hopelijk nemen ze het serieus en maken ze weer keuzes die de gamer wil. Als ze daarna ook nog de prijskaartjes verlagen, dan hebben we na een jaar tijd toch nog een redelijke game. Het voelt alleen niet zo, dat de gamer centraal staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten