In november 2012 heeft de directie van het Museum van de Moderne Kunst in New York besloten om games ook tentoon te stellen. Games die grote invloed hebben gehad als het gaat om design. Geen blockbusters, maar kleine pareltjes die excelleren in misschien maar een opzicht. Games die gedurfde keuzes durfde te maken. De collectie van het museum bestaat vooral uit schilderkunst, beeldhouwkunst, boeken, films en foto's uit de 20ste en 21ste eeuw. Daar is dus sinds een jaar tijd ook games aan toegevoegd.
Het gamemedium krijgt vaak kritiek omdat het alleen maar entertainment is, dat het te gewelddadig is en dat de jeugd niet meer buiten speelt. Zo gaat dat altijd met het nieuwste communicatiemedium. Gelukkig zitten er in New York een aantal mensen die door de beperkende cognities heen durven te kijken. Zij zijn begonnen met het toevoegen van 14 games aan hun tentoonstelling. De eerste titels die hun opwachting mochten maken in het museum zijn: Tetris, PacMan, Another World. Myst, SimCity 2000, vib-ribbon, The Sims, Katamari Damacy, EVE oline, Dwarf Fortress, Portal, flOw, Passage en Canabalt.
De games hebben stuk voor stuk grote invloed gehad op de titels die erna verschenen. Je ziet in games vandaag de dag nog genoeg invloeden terug van andere spellen. Heel veel briljante ingevingen uit soms kleine spellen halen het uit eindelijk in de grote games die een tijd later uitkomen. Sommige op gebied van techniek, andere omdat ze een hele bijzonder stijl hanteren. Zo zitten er hele bijzondere games tussen waar je misschien nog nooit van gehoord hebt. Bijvoorbeeld vib-ribbon, een spel dat vooral gebruikt maakt van witte lijnen. Het ziet er heel apart uit, maar spreekt me meteen aan. Een hele gedurfde stijl. Het design heeft daarmee direct invloed op de emoties die de game over brengt.
Inmiddels is de collectie in het museum aangevuld met onder andere Space Invaders, Pong, Asteroids en Minecraft. Zij zijn nu verwelkomd in de rijke collectie van het museum in New York. Verrijkende ideeën die vaak slechts door enkele mensen zijn gecreëerd. Een goede stap want dit is ook moderne kunst. Als je het mij vraagt hebben ze er ook de goede games tussen uitgehaald. Stuk voor stuk games, die niet met het oog op de massa zijn geproduceerd, maar om een eigen visie te presenteren die later aansloeg bij een groot aantal mensen of is hergebruikt door de industrie. Hopelijk voegen ze er later nog ooit Shadow of the Colossus of Super Mario Galaxy toe. Twee titels die ik nog een beetje mis in hun bijzonder goede collectie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten